ogólnie o jeździe przełajowej (i o przełajowych rowerach)

#1
mam kilka szosowo-sprzętowo-warsztatowych pytań :

Jeśli by znaleźć szosową korbę Shimano na kwadrat taką aby dało się przykręcić 3 tarcze to:
♣ jaki to będzie model (a więc jakich modeli szukać)
♣ dużo było takich korb (modeli)?
♣ jaki będzie rozstaw śrub młynka
♣ czy wejdzie mi zamiast młynka szosowego np młynek z DX 28zębów
♣ czy taki zestaw (28/42/52) obsłuży szosowa 105tka?

Chętnie bym zaoszczędził parę złotych na klamkomanetach ale nie chcę ani tandety ani nie chcę spędzić 2-3 tygodni na ebay i allegro.
♣ czy jest jakaś sensowna alternatywa do klamkomanetek 2 (docelowo 3) x 8. Gość z allegro (skoczekflor) już nie ma tych czasowych gripów do tego przełożenia.
♣ potrzebuję aby rozwiązanie było porządne, nie prowizorka!
♣ gdzieś widziałem takie dziwne podstawki do thumbów (które jak wiadomo mogą w ustawieniu pracy ciągłej obsłużyć nawet i 9kę ;-) ) - czy da się to gdzieś dostać czy to jednak jest coś w rodzaju polowania na jednorożca?
♣ biorę pod uwagę by kupić te gripy 2/3 x 7 i zmienić kasetę. tu powstaje pytanie czy kasety szosowe 7spd to dobra opcja, w mtb mi to starcza, ale nie znam specyfiki szosy.
♣ jeśli mam kasetę rozkręcalną to zdaje się, że wystarczy, że wywalę jedną zębatkę i zmienię dystanse? jakie dystanse powinienem wstawić?
♣ przypuszczalnie jednak zdecyduję się na klamkomanetki - pytam a nóż jest jakaś cudowna opcja o której nic nie wiem



♣ tania i dobra owijka? Ponoć PRO? (czarna)
Ostatnio zmieniony 2013-10-15, 12:28 przez jacob, łącznie zmieniany 3 razy.

#2
W wątku:
http://forum.retromtb.pl/viewtopic.php? ... c&start=15
zimny wspomina, że sturmey archer/sunrace-microshift, mają obejmy na kierownicę szosową. Ja nie znalazłem
jakbym miał za około 100zł kupić thumby tego rodzaju:
Obrazek

pasujące do baranka to bym się chyba zdecydował. Dawno temu mailowałem z dystrybutorem, wtedy interesowała mnie opcja do kierownicy MTB - cena było chyba 95zł czy 125zł już nie pamiętam

całkiem dobrze by to mogło wyglądać z tymi przełajowymi klameczkami tektro

♣ dało by się tak zrobić by hamulcem zawiadywać jednocześnie z klamki szosowe i z takiej klamki przełajowej?

od razu mówię - opcja manetek na mostku/ramie dla mnie odpada

#5
jeszcze coś takiego wyczaiłem:
Obrazek

Obrazek


wygląda bardzo dobrze i wydaje się, że będzie fajnie działać. Z mojego punktu widzenia może nawet lepiej od klamkomanetek - prostota, niezawodnośc..

czas zacząć szukać ceny..

#7
commandy widywalem, bo byly rozne ich wersje , w sensie grupy, nawet kiedys jasiu mial za jakies smieszne pieniadze, te nizsze modele

#9
hmm 140-190 $ to jednak zbyt dużo i jeszcze 15 za przesyłkę! (retro shift)
60$ to też dużo - klamkomanetki taniej mi wyjdą

Póki co odpuszczam temat "alternatywnych manetek" - zbyt dużo szukania, ceny są wysokie, klamkomanetki mają jednak o wiele wyższą ergonomię!
Póki nie kupię klamkomanetek będę używał manetek na mostek suntour'a (bo już je mam) - da się je również na kierownicy zamontować - mamy wtedy takie thumby - jeden od góry drugi od dołu. obejma ma regulowaną średnicę więc wejdzie na baranka. Jeśli będę z tym eksperymentować to wrzucę jakieś fotki.

Pozostają te i tak ważniejsze pytania
Jeśli by znaleźć szosową korbę Shimano na kwadrat taką aby dało się przykręcić 3 tarcze to:
♣ jaki to będzie model (a więc jakich modeli szukać)
♣ dużo było takich korb (modeli)?
♣ jaki będzie rozstaw śrub młynka
♣ czy wejdzie mi zamiast młynka szosowego np młynek z DX 28zębów
♣ czy taki zestaw (28/42/52) obsłuży szosowa 105tka?

♣ tania i dobra owijka? Ponoć PRO?

#10
młynek w szosie ma rozstaw 74mm, ogólnie w korbach tarcze są 30t ale można przebierać w tym rozmiarze od 26-36 i spokojnie to będzie smigać, ale do 3 rzedowych korb tez przerzutka przednia ma inną pojemność. tak samo jak tylne mają długie wózki i pojemność większą.
sporo gup od shimano czy campa ma w ofercie korby na 3 blaty.
Obrazek

>>KLIKNIJ PO WIĘCEJ!!<<

#13
A składasz rower na ramie szosowej czy górskiej?

W przypadku ram szosowych obecnie odchodzi się od korb 3rzędowych na rzecz kompaktów, czyli korb na 110 z zębatkami np 34-50. Jedną z przyczyn są trudności w dobrym ustawieniu napędu pod 3 tarcze w szosie. Znajomy kolarz-serwisant (3 razy startował w TdP) jest zaciekłym wrogiem 3 tarcz w szosie na rzecz właśnie kompaktów.
W praktyce jednak korby kompaktowe są dość drogie, bo są na rynku od może kilku lat.
Do typowej szosowej korby (BCD130) zmieścisz najmniej 39z. Kompakty (110mm) mają chyba 34, a gdyby użyć korby na micro (94mm) to 32 albo i mniej. Do tego patelnia powiedzmy 48-50z (są takie na micro) i przerzutka z średnim wózkiem (DX, XT) do tego mądra jakaś kaseta (13-28) i powinno to fajnie chodzić ;]

Zależy też gdzie chcesz jeździć, jeśli nie zamierzasz często w góry wybywać to 2 blaty brałbym bez wahania.
Allegro, Alpinestars, Breezer, Corratec, Kuwahara, Rocky Mountain.

Obrazek

#14
hej.

ją mam komplecik manetek gripshift na koniec kiedy 3x7.

da radę kupić takie klamki do przełajow żeby jednocześnie używać takich jak pod canti i tych szosowych na baranka. tektro robiło coś takiego.

mam blacik 50t na 110. jakbyś znalazł jakąś korbe pod 110 to zestaw 50/42/28 spokojnie zlozysz.
Standardowy zestaw 3 blatowy do szosy to 52/42/30 takie widziałem 105,600, a nawet ultegry.

pozdrawiam
xMekpx
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996

#15
elziomallo pisze:A składasz rower na ramie szosowej czy górskiej?
raczej nie lubię takich mutacji jak góral z barankiem ;-)
elziomallo pisze: W przypadku ram szosowych obecnie odchodzi się od korb 3rzędowych na rzecz kompaktów, czyli korb na 110 z zębatkami np 34-50. Jedną z przyczyn są trudności w dobrym ustawieniu napędu pod 3 tarcze w szosie. Znajomy kolarz-serwisant (3 razy startował w TdP) jest zaciekłym wrogiem 3 tarcz w szosie na rzecz właśnie kompaktów.
Obrazek

chodzi o tego performance bike - został u mnie (a raczej "u nas") za sprawą mojej dziewczyny. Ja chciałem go sprzedać. Być może jeszcze będę jej dziękować bo nigdy nie miałem roweru na którym było by mi do końca wygodnie, a na tym jest.
Rama to niby taki trekking bo jest mocowanie na bagażnik(nie wiem czy to dobry wyznacznik), ale geometria ihmo raczej przełajowa - szosowa. Poza tym był napęd 52/42 x 12/.../25. Więc trudno powiedzieć.
Chcemy pójść tropem przełajowym. Głównie rower do śmigania leśnymi i błotnymi duktami, ale również z takim przełożeniem by byle górka nie zatrzymała. Póki co, żeby się zbyto nie wykosztować zostaniemy przy napędzie takim jaki jest. Ostatecznie najlepiej było by zrobić coś w rodzaju 52/42/28 x 12/.../28. Jeśli faktycznie będziemy iść w tę stronę to może RD-M900 ale to się jeszcze okaże. Prawdopodobnie dorwanie 105 SGS było by kłopotliwe a pasowała by bardziej niż M900.

mostek i baranek Ritcheya (współczesna) już zakupione (i są w drodze)
Obrazek

Obrazek



obejrzałem dziś z rana "filmik szkoleniowy" o kolarstwie przełajowym, a dokładniej o tym jak się wypinać z spdów - i dziś trochę ćwiczyłem - idea biegania z rowerem, zwłaszcza jeśli lekki, nie jest taka zła, więc może nie będę kombinować z takim dziwacznym przełożeniem. Jakby na przykład zrobić 52/39 x 12/.../30 to może by i dało radę :-)
w góry i tak mamy inne rowery :-) Cilo, rze jasna :-)

#17

&#9827; jeśli miałbym 2xklamki + 1xklamkę przełajową na górę baranka to czy lepiej podłączyć przedni hamulec czy tylny !

niby jest tak, że przednim lepiej się hamuje, ale z drugiej strony idzie jesień, będzie ślisko i nie wiem czy to dobry pomysł hamować przednie koło. Jakieś opinie?

&#9827; jak to jest z dystansami pomiędzy zębatkami w kasetach 7 i 8 rzędowych

mekp pisze:NieWiemCzyPrzełożyszTenMostekPrzezTąKiere...

mostka przez kierę na pewno nie, ale kierę przez mostek być może tak :-)

Byłem z Elziomalem na młynie. Ceny zarówno tam (jak i na allegro) są cokolwiek absurdalne, zwłaszcza w porównaniu do cen nowych podzespołów.

klamkomanetki ultegry 2x8 i to takie które trzeba by wyczyścić i przesmarować bo chodzą jakby.. albo wręcz wcale nie chodzą za 180zł; w lepszym stanie - tylko drożej, np. 300zł
klamki 105 80zł
klamki 600 120zł
baaaardzo stare klamki 600 100zł

na koniec znalazłem jakieś klamki exage za 30zł albe bez jednej obejmy i bez gum
no i jeszcze jakieś weinmany chyba z lat 50tych, odrapane, za 20zł

Zupełny absurd :-)
na allegro jest kilka tańszych opcji. Ale nie wiem czy nie zdecyduję się na klamki tektro (a za jakiś czas claris) bo to co się dzieje na wtórnym rynku części szosowych mi się nie podoba i nie wiem czy chcę w tym brać udział.
Swoją drogą klamki tektro są bardzo ładne :-)

#18
Nie wczytałem się dokładnie w ten temat ale dorzucę swoje 3 grosze bo mam trochę doświadczenia w przełajach.
Ta ramka co masz jest z założenia trekingowa, więc pewnie dość długa. Jak tam zamontujesz tą fajkę Ritcheya i jeszcze baranka to będzie mega daleko do kierownicy.
Mam 188cm wzrostu. Niedawno miałem jeszcze Speca na trekkingowej ramie przerobionego na przełajówkę. Rura górna 600mm, mostek 100+ baranek, było daleko do manetek. Przełaj powinien być krótszy od szosy więc aktualnie mam ramę 580 (typowo przełajowa, prosto z Chin :mrgreen:) + mostek 105mm i koniecznie kompaktowa kierownica bo taka ergonomiczna, którą pokazałeś ma duży drop (niski dolny chwyt i w terenie byłaby słaba kontrola).
Mocno pracuję nad tym rowerem ostatnio i będzie bardzo dopracowany i doinwestowany. Doszedłem do wniosku że jest to najbardziej optymalny typ roweru.
Na asfalcie grzeje niewiele wolniej niż szosa, a w moim terenie nieznacznie ustąpi pola góralowi.
https://www.facebook.com/evobikesycow

#19
Powodzenia życzę w przepychaniu mostka na tej kierownicy :roll: Przerabiałem ten temat w Winorze na iluś mostkach i ostatecznie założyłm mostek z dzieloną obejmą na kierę. Nie pomogło rozpychanie obejmy śrubokrętem ani inne sztuki.
No i faktycznie - mostek za długi, do mojej Winory założyłem jakiś ok. 120 plus "nowoczesny' baranek i mi rąk zabrakło na długość. Zresztą temat był wałkowany już na forum, mostek krótszy i o dość znacznym wzniosie. Ale w sumie, jak kto lubi ;-)
A klamek szosowych nowych za 30-50 zł na alle trochę jest, Alhonga (ja mam), Saccon też działają, no chyba że kult ma być, to wtedy inna sprawa :-) Patent z thumbem na froncie klamki do kitu jest, jak zahamować skutecznie w górnym chwycie?
Ostatnio zmieniony 2013-10-13, 13:39 przez polonezGLE, łącznie zmieniany 1 raz.
Dawes Fat Chance '91, Wheeler 5500 '91, Cilo Vasella '91, Anlen Invert '90, Winora góraloszosówka '90, Bianchi Superlug470 '96/99, Muddy Fox Sorcerer '89, Moje jazdy, Hercules California Pro '92 Hercules Indiana '91

#20
jacob pisze:
jak to jest z dystansami pomiędzy zębatkami w kasetach 7 i 8 rzędowych
Chcesz dać kasetę siódemkową na bębenek 8s czy na odwrót? Jeśli na odwrót to wyrzucasz ostatnią zębatkę z ósemkowej, dołożysz cienką stalową podkładkę z siódemkowej i powinno być ok. A jak kasetę 7s to zmień bębenek.
allegro
rowerki

#23
jak kierownica nie będzie chciała się dogadać z mostkiem to go sprzedam (mostek) i pójdę w stronę takiego rozwiązania:
Obrazek

do tego współczesny mostek Ritchey'a "otwierany od przodu".
Póki co jednak mam nadzieję, że się uda kierownicę przepchnąć.
Aż tak ciężko to idzie?!

polonezGLE pisze: Patent z thumbem na froncie klamki do kitu jest, jak zahamować skutecznie w górnym chwycie?
ostatecznie też do tego doszedłem - początkowo design mnie skusił, ale to nie to..
Ostatnio zmieniony 2013-10-13, 16:37 przez jacob, łącznie zmieniany 1 raz.

#26
Uwierz że Cieżko... Jakbyś chciał to mam mostek ciekawy mostek Tiogi.

Czasem jest problem żeby szosową kiere przełożyć przez szosowy mostek (taki ma specialny jajowaty przekój lub odpowiednio modelowane scianki). Pozatym stare kierownice miały mniejszą średnicę "rurki" i były bardziej pogrubione na środku to dawało pewne pole do działania.

pozdrawiam
xMekpx
Moje ogłoszenia
Marin Bear Valley 1996

#29
Adamello, mógłbyś napisać jeszcze coś odnośnie przełajów.

Czy mostek powinien Twoim zdaniem mieć dodatni kąt? Jakie przełożenie Twoim zdaniem na te nasze dolnośląskie okolice?
Co miałeś na myśli pisząc, że kierownica ma być kompaktowa? Na co jeszcze zwrócić uwagę?

P.S. Jaką owijkę polecasz? :-)