#2
czy ramy są takie same nie wiem, ale butted (cieniowanie) może być różne
samo butted to dwie grubości ścianki w rurze (pojedyńcze cieniowanie - na końcach ścianka grubsza, w środku cieńsza), i adekwatnie double - podwójne (trzy grubości), triple - potrójne
Custom oznacza że cieniowane zostało specjalnie zaprojektowane i wykonane dla konkretnego producenta w zależności od potrzeb (tzn takiej rury nie ma w ofercie producenta i nigdzie indziej nie znajdziesz) Dotyczy to zarówno grubości scianek, jak i miejsc cieniowania (materiał może być zebrany np na większej długości)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#3
skolioza pisze:Custom oznacza że cieniowane zostało specjalnie zaprojektowane i wykonane dla konkretnego producenta w zależności od potrzeb (tzn takiej rury nie ma w ofercie producenta i nigdzie indziej nie znajdziesz) Dotyczy to zarówno grubości scianek, jak i miejsc cieniowania (materiał może być zebrany np na większej długości)
rownie dobrze moze tez oznaczac, ze cieniowaniu poddane sa nie wszystkie lecz np. tylko pochodzace z glownego trojkata;)
Obrazek

#4
Jeśli chodzi o stalowe GT z 97 to faktycznie różnica polegała głównie na osprzęcie a co za tym idzie Karakoram, Tequesta i najwyższy model spawany TIG, Bravado miały właściwie ten sam zestaw specjalnie cieniowanych dla GT rur z popularnego cro-mo 4130.

#5
skolioza pisze:samo butted to dwie grubości ścianki w rurze (pojedyńcze cieniowanie - na końcach ścianka grubsza, w środku cieńsza), i adekwatnie double - podwójne (trzy grubości), triple - potrójne (materiał może być zebrany np na większej długości)
Nie chcę się zakładać, ale ja zawsze sądziłem, że:

- plain gauge (PG) - rury niecieniowane
- butted - oznacza rury o stałej grubości jednak różnej dla różnych rur w ramie (choć trochę mi to śmierdzi jak rury PG)
- double butted (DB)- rury o mniejszej grubości na środku i większej na obu końcach
- triple butted (TB) - rury o conajmniej trzech różnych grubościach ścianek
- custom butted - cieniowanie rur dopasowane długością środkowej sekcji i końców do rozmiaru ramy i tak jak mówisz często przygotowywane przez produecnta rur pod właściwego producenta ramy

ZTCP, Tequesta miała główny trójkąt z Reynoldsa 525, Karakoram wszystkie takie rury a Bravado był z Reynoldsa 631.

Pzdr
Łukasz

#6
therapy pisze: - butted - oznacza rury o stałej grubości jednak różnej dla różnych rur w ramie (choć trochę mi to śmierdzi jak rury PG)
nigdy nie rozpiłowywałem takiej rury ;-) - ale skoro rura jest cieniowana to na tzw "chłopski rozum" zmienia się w niej grubość ścianek Tak w każdym razie mi wpojono, chyba że miało być to coś jak "chłyt małketingowy" ;-)
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#7
Ogólnie z tymi butted'ami to człowiek i tak musi wierzyć w to co ma na naklejce na ramie ;-) . Znalazłe jeszcze taki opis, więc myślę, że jest to chyba najlepsze określenie, tych różnic:

A tube without a butt has constant wall thickness; it is called a straight gauge tube. A single butted tube is thicker at one end; double butted tubes are thicker at both ends (each end of the same thickness); triple butted tubes have ends of unequal thickness; and quadruple butted tubes have ends and midsections of varying thickness. A fully butted frame means that the main tubes are butted with no indication as to how they are butted.

Pzdr
Łukasz

#8
To cieniowanie zresztą słychać,
Pukając płaską stroną paznokcia w poziomą rurę w ramie Tange Double Butted wyraźnie słychać jak zmienia się wysokość dźwięku. Robiąc to samo ze zwykłą ramą tange PG MTB, tego efektu nie ma. Więc ja także przychylam się do opinni, że ten PG to są po prostu rury cieńsze na całej długości :-D
Moje skromne dzieła: -> http://rpk.ehost.pl/wp/kategorie/rowery/

#9
no to dla mnie jest już w ogóle szok - mnie uczono że cieniowanie to zbieranie materiału w środku rury, tam gdzie nie jest spawana i nie ma potrzeby tak grubej ścianki A tu proszę okazuje się że to pogrubienie na końcach?

Chociaż to oczywiście można dwojako postrzegać (typu szklanka na wpół pełna lub na wpół pusta) - można grubą rurę zebrać na środku, lub ultracienką napawać na końcach - efekt będzie ten sam :mrgreen:
RetroMTB na Facebooku

SPRZĘT DO SPRZEDANIA

#10
skolioza pisze:Chociaż to oczywiście można dwojako postrzegać (typu szklanka na wpół pełna lub na wpół pusta) - można grubą rurę zebrać na środku, lub ultracienką napawać na końcach - efekt będzie ten sam :mrgreen:
Ja bym się skłaniał do wersji albo frezowania środowej części (kiedyś Gianty Terrago kiedy były z Cr-Mo, to miały zewnętrznie cieniowane rury, teraz np. Gary Fisher w swoich alu ramach sztywnych typu BigSur robił zewnętrzne cieniowanie) albo wyciągania/ wyciskania rury tak, aby środkowa sekcja była cieńsza. Drugi wariant wydaje mi się najbardziej prawdopodobny i najlepszy dla jakości rury.

czyli podsumowując:

- plain gauge lub straight gauge - rury o stałej grubości ścianek,
- butted lub single butted - rury z cieńszymi ściankami przy jednym końców (np. w górnej rurze grubszą ścianką dałbym do sterów jeśli już),
- double butted - rury z większą grubością, taką samą, ścianek przy końcach i cieńszą sekcją środkową
- triple butted - rury z trzema różnymi grubościami czyli oba końce mają różne grubości ścianek
- quadruple butted - tak, były takie wynalazki :lol: (kiedyś Marin miał takie w średniej klasy ramach (?), i Focus w ramach aluminiowych z rur Tange Premier)
- custom butted - rury pod zamówienie producenta ramy, ale czy Single, Double, czy Triple to już inna bajka

A i tak wrzucasz rame na wage i to ona prawdę ci powie ;-) .

#11
therapy pisze:A i tak wrzucasz rame na wage i to ona prawdę ci powie ;-) .
swiete slowa :)

chociaz ciekawi mnie tez co mialoby oznaczac "tapered double butted tubing" (tange infinity) - dotyczy to ramy GT, wiec moze owalizowanie??? (chociaz na univega alpina stalo zwyczajnie "ovalized";P)
Obrazek

#13
czyli "prawie jak" owalizowanych;> ;P (wiesz Aldku jak wygladaja rurki w gjetkach - gorna zweza sie ku tylowi, a w niektorych modelach podsiodlowa rozszerzala sie w strone mufy suportowej)
Obrazek

#14
zimny pisze:czyli "prawie jak" owalizowanych;> ;P (wiesz Aldku jak wygladaja rurki w gjetkach - gorna zweza sie ku tylowi, a w niektorych modelach podsiodlowa rozszerzala sie w strone mufy suportowej)
to zwęzanie się górnej rury GT jest bardzo widoczne i daje nawet takie złudzenie jakby rama była jakas krzywa. podsiodłowa i nie tylko bo rura łącząca główke ramy i suport też jest często stożkowana w kierunku suportu. obecnie baaardzo dużo ram alu ma ten schemat


mam taką samą zagadkę - http://picasaweb.google.pl/MrsMoiYves/R ... 1024357682

LINK POPRAWIONY

też mam oznaczenia taper i oval. po dokładnych oględzinach, pukaniu i stukaniu zauważyłem że całe rurki od widelca tylnego są spłaszczone i na środku są szersze (większa średnica) a przy koncach na spawach się zwężają. co za tym idzie myślę też jeszcze jak mam oznaczenie butted to na środku takiej rury jest mniej materiału niż przy jej końcach. pukając bardzo wyraźnie słychać. jednym słowem butted nie wpływa na zmiane kształtu rur ale za to taper juz tak.
Ostatnio zmieniony 2010-04-16, 19:25 przez YvesMoi, łącznie zmieniany 2 razy.
Obrazek

>>KLIKNIJ PO WIĘCEJ!!<<

#18
skolioza pisze:Yves, cieniowanie przeważnie jest wewnętrzne i nie jest widoczne na zewnątrz, owalizowanie natomiast już widać na zewnątrz ;-)
dokładnie tak to rozumiem i opisałem - ovalizowane bo zewnętrznie widac zrónicowanie w średnicy a butted (cieniowanie) bo pukając rurke wydawała inny dzwięk :)
Obrazek

>>KLIKNIJ PO WIĘCEJ!!<<

#19
Poniewaz temat dotyczy GT - chcialbym prosic Was wszystkich o podzielenie sie wiedza na temat wag ram z tej stajni.
Zaczne:

-Karakoram 98 lub 99 (czerwony z czarnymi paskami), 18", rury Reynolds 525, podsiodlowa juz 29,6mm, brak mocowania na bagaznik, tylko blotnik, zintegrowany zacisk sztycy, brak groove tube = 2,3kg

-Bravado 97 (szary/tytanowy), 18", rury Cr-Mo 4130, podsiodlowa jeszcze 26,8mm, brak wieszaka canti, mocowania pod bagaznik (+ jeden otworek na hakach), pod nakladany zacisk sztycy, brak groove tube = 2,25kg

-Tequesta 94 (czerwony z ognistymi napisami), 20", tange MTB butted, wieszak canti, zintegrowany zacisk sztycy, groove tube, otwory pod bagaznik i pod blotnik = 2,42kg

na razie tyle - dochodzily mnie plotki (od znajomego lightbikera) jakoby pierwszy wymieniony tu karakoram wazyl 2,1kg ale dementuje;)
Obrazek

#25
poprosze o foto roziamry i cene, pod amor skoku 80mm musi spasic mam aktualnie glowke 13cm i mam przerwe 0,5cm na mostku (od konca rury sterowej) moj wzrost to 182cm wiec tak 17-18", nie wiem ile wazy, widelec od niej wazy 1kg... a mialem rozebrana rame to nie zwazylem :|

#26
halu.

czy ktos z was spotkal sie (w sprzedazy) z elementem do ram GT, ktory sluzyl jako slizg dla linki U-brake oraz kilka razy Canti? (plastikowa obejma przykrecana)

chetnie bym to kupil lub podrobil;)
Obrazek

#28
po prostu w 91 (tak mi sie zdaje) i 92 (na pewno) wysokie modele stalowe mialy gornociagi - to bylo nie tylko avalanche (czyli rowerek posadzony w hierarchi nawet wyzej niz bravado 92), ale i bravado, karakoram elite czy richter 8.0.
Bylo to zwiazane z tym patentem gt zwanym groove tube - po prostu gorna rura pozwalala schowac pod swym podbrzuszem 3 linki ( ladne zdjatka tej technologii widac w katalogu z 94r)

ps. ja to bym tego avalanche chcial ale wiekszego... :) [ale jak widac, mozliwe ze trafi w rece innego forumowicza;)]