Prośba o pomoc od nowicjusza w celu lekkiej modernizacji GT RTS-3

#1
Cześć.
Od lat jeżdżę GT RTS-3 kupionym jakieś +- 12 lat temu na giełdzie używanych rowerów. Od tamtego czasu w rowerze wymieniłem tylko klocki hamulcowe i opony :P. Niestety powoli zaczyna dopadać go starość i łańcuch zaczął strzelać przy mocniejszym nacisku na pedały (np. przy próbie szybkiego ruszenia z miejsca na dużej przerzutce). Odkąd kupiłem rower był także problem z amortyzatorami zarówno w ramię jak i z przodu (słabo chodzą). Chciałem wziąć się za nie od razu po zakupie, ale na internecie wyczytałem, że to nie taka prosta sprawa żeby je odrestaurować i się poddałem. Teraz zamierzam wziąć się za rower na poważnie i zmienić części napędu na nowe i spróbować ożywić te amortyzatory. Piszę ten temat z prośbą o pomoc w doborze nowego osprzętu do roweru. Z tego co udało mi się ustalić nie dam rady za bardzo wsadzić tego samego co w nim było, ponieważ nie jest już nawet produkowane haha. Będę wdzięczny jeśli ktoś potrafiłby mi doradzić jaki osprzęt powinienem w niego wsadzić. Myślałem o wymianie:
- zębatki z przodu (lub cała korba, jeśli zębatki nie będą do dostania),
- na pewno łańcuch
- możliwe że cała kaseta z tyłu (nie wiem czy dobrze to nazwałem ale chodzi mi o wszystkie zębatki z tyłu, wybaczcie ale dopiero poznaje nomenklaturę rowerową :P),
- może kółeczka w przerzutce tylnej, chyba że nie da się ich wymienić to może cała przerzutka,
+ chciałbym ożywić te amortyzatory, ale potrzebowałbym pomocy w znalezieniu jakiejś instrukcji, albo pomocy kogoś kto już to przerabiał samemu.

Fotki:
https://imgur.com/a/3qjVURA

Re: Prośba o pomoc od nowicjusza w celu lekkiej modernizacji GT RTS-3

#3
Amor z przodu Quadra 5 to od nowości nie pracowały dobrze bo problem jest calkowity brak uszczelnienia ślizgów. To wymagało niemalże codziennego czyszczenia po podnieszieniu osłon i przesmarowaniu (jeździłem na Quadrze od 96 roku w moim Timberline), Do serwisowania Quadry potrzebujesz długi imbus 5mm, bo dostep do śrub mocujących golenie jest od góry, po odkreceniu regulatorów, wyjęciu elastomerów i takich plastikowych podkładek. Mój amor sprzedałem jakies dwa lata temu, ale elastomery z niego służyły z niego w innym amorku i cały czas były OK, wiec pewnie i te będą OK bo to nie ten sam typ co w RST... ale to zobaczysz jak wyciągniesz.
Tu najlepszą opcją moim zdaniem bedzie zamiana Quadry na coś innego typu Indy albo Judy (trafiaja sie okazje na allegro). Sam mam jedno Judy z 2001 w stanie BDB które mi leży ;)
Tylny damper to też do serwisu ale na pracę tyły skłądają sie jeszcze wszystkie punkty obrotu tylnego zawieszenia, czyli wszystkie tulejki do wyczyszczenia, weryfikacji i smarowania (lub wymiany... mysle, ze bez problemu dostaniesz takie na wymiar w sklepach z łożyskami). Wymiana dampera na powietrzny była by super w tym rowerze ale nie będzie łatwo dobrać coś co tu spasuje i trzeba by to mocno przerobić.
Napęd na pewno do wymiany jak piszesz, zebatki z przodu i kaseta, łancuch jak i to co wspomniałęś, kółeczka przerzutki bo widać są szpiczaste. Do wymiany pewnie też suport bedzie. Piasty do serwisowania jak i stery ale to standard
Natomiast jedno zasadnicze pytanie jaki budżet? Bo jak chcesz tylko by to jeździło to wymień napęd i tyle. Ale jak chcesz go ożywić, a jest to warte bo RTS to klasyk to zrób upgrady.
Ja bym napęd wstawił 3x9 (chociaż ja preferuje 2x9 po przez wywalenie najmneijszej zebatki z korby bo nigdy nie używałem), do tego klamkomanetki pod ten zakres oczywiscie i od razy przejście na V-brake. Mozna na allegro wychaczyć XT z równoległym prowadzeniem. Do wymiany też tylna przerzutka i przednia przerzutka. Tu też bym kupił coś używanego typu XT. Kaseta i łancuch oczywiście nowe i tu nie ma sensu używek tym bardziej, ze z AliEx możesz kupic fajne kasety Z-race. Lekkie, tanie i mocne (mam w 3 rowerach takie kasety i po około 7-8tys wyglądają lepiej niż SRAM).
Co do korby to jak kupisz blaty to ta bedzie działać na "dziewiątce".

Re: Prośba o pomoc od nowicjusza w celu lekkiej modernizacji GT RTS-3

#4
Musisz sobie najpierw sam zadać pytanie co chcesz z nim zrobić?
1) Zachować w oryginale (a masz full oryginał) i wymienić tylko części eksploatacyjne?
2) Ulepszyć rower ale na częściach czysto ze swojej epoki (np lepszy amortyzator, hamulce)?
3) Mniej lub bardziej skundlić rower nowszymi częściami ale zyskać na funkcjonalności?
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .

Re: Prośba o pomoc od nowicjusza w celu lekkiej modernizacji GT RTS-3

#5
focker pisze:
2023-09-05, 18:31
Musisz sobie najpierw sam zadać pytanie co chcesz z nim zrobić?
1) Zachować w oryginale (a masz full oryginał) i wymienić tylko części eksploatacyjne?
2) Ulepszyć rower ale na częściach czysto ze swojej epoki (np lepszy amortyzator, hamulce)?
3) Mniej lub bardziej skundlić rower nowszymi częściami ale zyskać na funkcjonalności?
Cześć wszystkim i dzięki za wasze odpowiedzi. Przepraszam, że nie odpisywałem wcześniej ale byłem na wakacjach. Wydaje mi się, że w moim wypadku najrozsądniej byłoby wybrać opcję nr 3. Nie jeżdżę jakoś wyczynowo, przeważnie tylko na siłownie lub krótkie dystanse do 4km. Nie chce się też pakować w bardzo duże koszta przy tej modernizacji ze względu na to, że nie jeżdżę dużo, no ale rower trzeba trochę podremontować.

Focker mógłbyś trochę podpowiedzieć jeśli wybrałbym opcję nr 3 (co powinienem kupić żeby miało to ręce i nogi a nie pójść przy tym z torbami :P)?

Re: Prośba o pomoc od nowicjusza w celu lekkiej modernizacji GT RTS-3

#6
Skoro tak, to raczej nie to forum. Tu się kundleniem nie zajmujemy za bardzo.:)
Jeśli jednak tak chcesz go wskrzesić to ja bym przede wszystkim zmienił amortyzator, bo tego Twojego to raczej się nie odratuje. Potrzebujesz amora z wieszakiem pod hamulec cantilever. Ja bym celował w tego, tylko zmierz rurę sterową bo możne być za krótka (gwintem się nie przejmuj - i tak będzie powyżej dolnej krawędzi mostka):
https://allegrolokalnie.pl/oferta/amort ... indy-c-j3e
Jeśli będzie za krótka to szukaj czegoś z wieszakiem pod hamulec (taki cycek na gorze podkowy widelca).
Tu jest jeden ale chyba z dospawaną rura sterową - tylko cena dla mnie do negocjacji i do dopytania czy to faktycznie było spawane (może to tylko złudzenie). Jeśli było spawane to dopytaj o długość rury sterowej do spawu (do ucięcia poniżej spawu najlepiej):
https://www.olx.pl/d/oferta/rock-shox-i ... derIndex=3

Zębatek na 5 śrub nie opłaca się szukać. Skoro rower ma być skundlony to kup coś na 4 śruby. W przyszłości nie będziesz mieć problemu z zakupem zębatek
https://www.olx.pl/d/oferta/korba-shima ... VdWpi.html
Ewentualnie szukaj całych korb na 5 śrub (retro). Czasem można jeszcze trafić STXa w ładnym stanie w rozsądnej cenie - ale do tego zębatek już w przyszłości nie znajdziesz (z drugiej strony - jeśli taka korba STX będzie mieć ładne zębatki to wytrzyma następne 30 lat)

Łańcuch i kasetę kup na allegro. Po prostu coś na 7 biegów Shimano. Im wyższa grupa (cyferkowo) tym lepiej.

Elementy ruchome tylnego zawieszenia rozebrać, wyczyścić, nasmarować i złożyć. Dampera ani sam nie przeserwisujesz ani nie wymienisz na inny - więc albo go dasz do porządnego serwisu za 150 zł wzwyż albo będziesz jeździł nadal na takiej wylanej padaczce.
OLX: https://www.olx.pl/oferty/uzytkownik/OhVB/

Są: Bontrager Privateer ; Breezer Lighting ; Cannondale F900 ; Sunn Cross ; Viner Comp Line
Były: Puch ; Wheeler E1 Titanium ; DrJekyll i MrHyde ; FSR ; FSR2 ; Klein ; Puch2 ; Trek ; HKeK ; Endorfina ; Jose .
cron